26.01.2006

Som et PS til posten under

Jeg så 4 sammen med Runa. Da vi var på vei ut av Fokus sal 1 så hun spørrende på meg. Jeg sa: festivalens beste film. Hun kunne ikke skjønne hva jeg mente. Om jeg ikke ble i dårlig humør av all nedrigheta? Hun var besmitta av filmens nihilisme og kjente seg ikke igjen i sin egen kropp. Derav ubehaget.

Mens jeg derimot, en moralsk forkvakla konsument? Som tvert i mot følte vellyst? Jeg har ennå ikke lest meg gjennom Liv Lundbergs Tekstens etiske øyeblikk. Inntil videre svarer jeg som Tor Ulven svarte Alf van der Hagen:

"I den gode litteraturen får lidelsen en form. Det er det helt avgjørende. Kunstverket gir en glede i seg selv, som form, uansett tematikk. Hvorfor kan man se på et maleri som forestiller et lidende menneske og likevel kjenne en slags glede? Det er formen".